Jednym z ciekawszych i nieoczywistych instrumentów jest szklana harfa, nazywana inaczej anielskimi organami lub verillionem. Instrument ten zbudowany jest z kieliszków, w którym dźwięk powstaje poprzez pocieranie zwilżonymi opuszkami palców rantu kieliszka. Dźwięk powstaje dzięki drganiom szkła. Instrument jest często ustawiony na prostym stelażu, a naczynia różnej wielkości są napełnione wodą w celu modyfikacji wysokości tonów oraz ich barwy.
Nie jest to jednak instrument współczesny. Najwcześniejsze wzmianki można odnaleźć na Dalekim Wschodzie już w Średniowieczu. Natomiast pierwszym konstruktorem i wirtuozem tego instrumentu był w XVII wieku irlandczyk Richard Pockridge. Do popularyzacji tego instrumentu przyczynili się również inni kompozytorzy jak np. Ch.W.Gluck, który koncertował na swoim verrilionie zbudowanym z kieliszków.
Przez lata szklana harfa ulegała różnym transformacjom, jeśli chodzi o swój wygląd. Jej prestiż oraz rozgłos również ulegał zmianom i zmniejszył się wraz z pojawieniem się głośniejszych i instrumentów o wirtuozowskim charakterze. Odrodzenie jej nastąpiło w XX wieku za sprawą Bruno Hoffmanna, który to nadal instrumentowi zbudowanymi z kieliszków i eterycznym brzmienie nazwę szklana harfa. Tradycję gry na tym niezwykłym instrumencie kultywuje dziś niewielu muzyków na świecie.
Zachęcamy Was do wysłuchania utworu Piotra Czajkowskiego „Taniec Wieszczki Cukrowej”(Sugar Plum),pochodzącego z suity Dziadek do Orzechów, w wykonaniu polskiego zespołu Glass Duo.
Ciekawi jesteśmy Waszych wrażeń!